دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ذبح گوسفند به روش حلال و حرام چگونه است؟

ذبح گوسفند به روش حلال و حرام چگونه است؟

ذبح گوسفند به روش حلال و حرام چگونه است؟

ذبح روشی است برای سربریدن حیوان که در گوسفندان با اصطلاحی به عنوان ذبح گوسفند شناخته می شود. شیوه های ذبح گوسفند به صورت حلال و حرام است که بیشتر افراد نیز ذبح گوسفند به روش حلال را انجام می دهند به طوری که در روش حلال تمامی شرایط اسلامی رعایت می شود و گویا گوشت بدست آمده حاصل از ذبح نیز براساس روایات حلال خواهد بود. با این حال سوالات زیادی در خصوص ذبح گوسفند به میان آمده است. در این مقاله ما قصد داریم، به بررسی این موضوع بپردازیم که ذبح گوسفند به روش حلال و حرام چگونه است و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید تا در این خصوص نکاتی را خدمت شما عزیزان مطرح سازیم.

ذبح گوسفند به روش حلال چگونه است؟

ذبح گوسفند به روش حلال که آن را به‌عنوان روش اسلامی نیز می‌شناسند به این‌گونه است که بخش حلقوم و مری و دو بخش شاهرگ به‌صورت کامل که در دوطرف حلقوم قرار دارند باید بریده شوند و این کار باید تا خروج کامل روح از بدن انجام گیرد، زمانی که گوسفند دیگر جان ندارد باید سر از بدن جدا شود. البته فردی که قرار است عملیات ذبح گوسفند را انجام دهد باید مسلمان باشد و پیرو دین اسلام باشد. همچنین فرد ذبح کننده هنگامی که قصد ذبح را دارد باید با نام خدا کارش را آغاز کند. استفاده از ابزار آلات تیز مثل چاقوی بسیار تیز در هنگام انجام عمل ذبح بسیار ضروری خواهد بود. در واقع این همان ذبحی است که در هنگام عید قربان نیز از آن استفاده می کنند و گوسفندان زیادی را در این روز قربانی می کنند. در عین حال باید به آن به عنوان یک روش سالم جهت ذبح گوسفند نگاه کنیم.

ذبح گوسفند به روش حلال چگونه است؟

شرایط ذبح گوسفند به روش حلال

در هنگام ذبح گوسفند به روش حلال باید گوسفند به سمت قبله قرار گیرد و زمانی که کاملاً جان داد باید سرش به‌صورت کامل از بدن جدا شود.

سپس علاوه بر نکاتی که در بالا در خصوص فرد ذبح‌کننده گفتیم، استفاده از وسایل تیز برای جداسازی چهار رگ گردن می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

در هنگام انجام عمل ذبح و قبل از اینکه روند سربریدن انجام گیرد، فرد ذبح‌کننده باید نیت کند و سپس چاقوی تیز را بر روی گلوی گوسفند قرار دهد و سپس نام خدا را ادا کند و سرانجام سربریدن گوسفند را به پایان رساند. گفتن عبارت بسم‌الله می‌تواند برای شروع انجام کار ضروری باشد.

بعد از انجام ذبح، حیوان نباید حرکتی کند و تا زمانی که جان حیوان تمام شود، باید صبر کرد تا بعد از این عمل روند ذبح انجام گیرد. معمولاً بعد از سربریدن باید به مقدار معمول خون از بدن گوسفند قربانی بیرون بیاید.

شرایط ذبح گوسفند به روش حلال

بررسی جزئیات ذبح گوسفند به روش اسلامی

جزئیات انجام ذبح گوسفند به روش اسلامی بر اساس نکاتی است که قبلاً ذکر شد؛ ولی باید فرد ذبح‌کننده بخش زیر گلو و مری و دو شاهرگ اصلی حلقوم را پیدا کند و به طور کامل آن‌ها را ببرد. به‌هیچ‌عنوان نباید به عمل شکافتن اکتفا کرد، چون باید روند کار تا قطعی کامل انجام گیرد. روند جان‌دادن نیز باید به‌صورت کامل انجام شود تا فرد ذبح‌کننده بتواند سر حیوان را از تنش جدا کند. یکی از نکاتی که دراین‌خصوص باید در نظر بگیریم این است که درصورتی‌که سر گوسفند توسط فرد ذبح‌کننده جدا شود؛ ولی حیوان نمرده باشد، گوشت حیوان مربوطه به‌هیچ‌عنوان حرام نیست. ولی باید در نظر داشته باشید که قبل از اینکه حیوان به‌صورت کامل جان دهد، نباید پوست را از بدنش جدا کرد. البته زمانی که روح به‌صورت کامل از بدن جدا شد، تمامی اجزای حیوان حلال است در غیر این صورت تا قبل از جداشدن روح از بدن همه چیز او حرام خواهد بود و باید آن را در نظر بگیرید.

بررسی جزئیات ذبح گوسفند به روش اسلامی

مستحبات ذبح گوسفند به روش حلال چیست؟

در روش حلال ذبح گوسفند که به آن ذبح اسلامی نیز می‌گویند، شرایطی وجود دارد که اگر رعایت شود بسیار خوب است و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •   اولین مورد این است که در هنگام ذبح باید دو دست و یک پای گوسفند را ببندیم و یک پای دیگر او باید به‌صورت کامل باز گذاشته شود. قبل از انجام روند عمل ذبح باید به گوسفند آب بدهیم. البته هرچه سریع‌تر سر حیوان را ببریم، بسیار آن را در شرایط بهترین نیز قرار می‌دهد.
  •   فردی که ذبح را باید انجام دهد باید روبه‌قبله باشد.
  •  کارد و چاقویی که فرد ذبح‌کننده می‌خواهد از آن استفاده کند باید بسیار تیز باشد تا حیوان اذیت نشود. این مورد باید دقیقا رعایت شود تا بتوانیم ذبحی درست و سالم را اجرا کنیم و در عین حال به گوسفند آزار نرسانیم.
  •  هنگام سربریدن گوسفند هیچ گوسفند دیگری نباید در محل باشد و فرایند سربریدن را نباید ببینید.
  •  بریدن سر حیوان در شب قبل از روز جمعه و یا قبل روز جمعه نباید باشد.
  •  بهتر است فردی که گوسفند را خودش پرورش داده نسبت به روند انجام ذبح اسلامی اقدامات لازم را به انجام برساند.

مستحبات ذبح گوسفند به روش حلال چیست؟

ذبح گوسفند به روش حرام چگونه است؟

ذبح گوسفند به روش حرام تقریباً کمی با ذبح به روش حلال برابری می‌کند؛ ولی درصورتی‌که برخی از اعمال ذکر حلال انجام نگیرد ذکر به‌صورت حرام انجام شده است.

در حالت کلی اگر بسم‌الله گفته نشود و ابزاری که قرار است از آن استفاده شود بسیار تیز نباشد می‌تواند باعث آزار و اذیت حیوان شود و در نتیجه روند ذبح ناقص صورت می‌گیرد و ذبح به‌صورت حلال نخواهد بود.

درصورتی‌که قبل از ذبح به حیوان آب‌داده نشود، ذبح حلال نیست و حرام است و باید به این امر توجه کامل و کافی داشته باشیم.

حیوان باید در هنگام ذبح به‌صورت روبه‌قبله باشد، درصورتی‌که روبه‌قبله نباشد، ذبح حلال نخواهد بود و حرام است.

در هنگام ذبح باید صبر کنیم تا روح از بدن گوسفند به‌صورت کامل جدا شود تا دیگر جانی در بدن او نباشد. درصورتی‌که کمی تنبلی در این امر صورت گیرد و کار بدون توجه به این امر انجام شود، ذبح به‌صورت حرام خواهد بود و این مورد نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید و توجه به این مورد به‌هیچ‌عنوان خالی ‌از لطف نخواهد بود.

بررسی مزایای ذبح حلال

انجام ذبح حلال و یا همان ذبح اسلامی مزایای بسیار زیاد دارد که در ادامه به این مزایا به‌صورت کامل اشاره خواهیم داشت:

از نظر بهداشتی، انجام ذبح اسلامی باعث می‌شود تا خون به‌صورت کامل از بدن حیوان مربوطه خارج شود. این کار باعث می‌شود تا کیفیت گوشت نیز به بالاترین حد ممکن خودش برسد. البته از نظر اعتقادی نیز گفته شده که در هنگام انجام ذبح اسلامی گفتن نام خدا می‌تواند برای گوشت پربرکت باشد.

همچنین از نظر اخلاقی نیز می‌توانیم در نظر بگیریم که هیچ‌گونه حیوان آزاری در طول انجام ذبح انجام نمی‌گیرد و همه چیز بر مبنای مکتب اسلام خواهد بود.

در هنگام انجام ذبح گوسفند به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

در هنگام انجام ذبح گوسفند به ابزارهای مهمی نیاز داریم که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم:

  1.    اولین مورد وجود یک چاقوی طبیعی و  یا ابزار بسیار تیز و البته مناسبی است که بتواند روند برش را به ساده‌ترین حالت ممکن انجام دهد. این ابزار مربوطه باید به‌قدری تیز باشد که روند سربریدن گوسفند به‌صورت کامل انجام شود. همچنین در هنگام ذبح برای اینکه گوسفند تکان نخورد از یک سری طناب‌ها و یا برخی بندها استفاده می‌کنند تا چیزی مانع کار فرد ذبح‌کننده نشود و باید به این امر توجه کامل و کافی داشته باشیم.
  2.      از دیگر مواردی که می‌توانیم دراین‌خصوص در نظر بگیریم این است که استفاده از وسایل بهداشتی مثل دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده برای فرد ذبح‌کننده و در روند عمل ذبح می‌توانند بسیار مفید نیز به نظر برسند. در حالت کلی نیز کلیه موارد باید بر مبنای قوانین دینی و البته قوانین اسلام انجام گیرد تا روند ذبح به‌صورت حلال و اسلامی باشد.

بررسی نکات دیگر

روند ذبح باید به دست یک قصاب حرفه‌ای انجام شود. در حالت کلی نیز قصاب می‌تواند به بهترین شکل و در یک مدت زمان مشخص روند ذبح را بر اساس قوانین دینی به انجام برساند. حال باید در نظر داشته باشید که نژادهای مختلف گوسفند نیز هستند که برای روند انجام ذبح نیز بسیار مناسب به نظر می‌رسند. همچنین در نهایت باید در نظر داشته باشیم که اگر ذبح بر اساس روش اسلامی و به‌صورت کاملا درست انجام شود، می توانیم بگوییم که ذبح مربوطه حلال است و تمامی بخش های گوسفند مربوطه نیز حلال خواهند بود و باید به این امر توجه داشته باشیم.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی این موضوع پرداختیم که ذبح گوسفند به روش حلال و حرام چگونه است و جزئیات مربوط به آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در حالت اصلی نیز باید در نظر داشته باشیم که انجام ذبح حلال و یا ذبح اسلامی می‌تواند فواید بسیاری در گوسفند ایجاد کند که از نظر مصرفی برای افراد نیز مفید است.  همچنین روند ذبح باید بر مبنای کلیه قوانین اسلامی انجام شود تا درنهایت گوسفند برای مصرف ما به یک گوسفند حلال تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *