دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رییس سازمان غذا و دارو طرح دارورسانی به درب منازل بیماران خاص

مشهد- ایرنا- رییس سازمان غذا و دارو گفت: طرح “دارو رسانی به درب منازل بیماران خاص” با هدف ارتقای کیفیت خدمات در حوزه تامین داروهای این بیماران مانند بیماران پیوندی، تا پایان خردادماه امسال در کشور عملیاتی خواهد شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر بهرام دارایی روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: تامین پایدار ۴۰۰ قلم داروی اساسی و حیاتی بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، هنر یک دولت این است که داروهای اساسی را به صورت پایدار برای اینگونه بیماران تامین کند و حتی دارو را به درب منزل آنان برساند.


وی با بیان اینکه بحث قیمت دارو متاثر از تورم است و همیشه قیمت‌گذاری دارو کمتر از تورم عمومی کشور بوده است، ادامه داد: یکی از اقدامات امسال ما این است که در راستای اصلاح قیمت‌ها که هر ساله به واسطه تورم سالانه انجام می‌شود، اصلاح قیمت دارو طوری صورت گیرد که در سال ۱۴۰۱ مردم با نسخه پولی را پرداخت ‌کنند که سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌کردند و  تفاوت آن به بیمه‌ها پرداخت و از شرکت‌های تولیدکننده دارو نیز حمایت شود.


رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت:  همچنین امسال نظارت‌ها در سطح عرضه، نحوه ارائه خدمات، چرخه تامین دارو و ملزومات پزشکی در سطح بیماران سرپایی و بستری توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای جلوگیری از احتکار و سودجویی تشدید خواهد شد و همچنین شرکت‌های پخش دارو را گسترده خواهیم کرد تا جلوی قاچاق دارو به خارج از کشور و نیز جلوی احتکار و گران فروشی احتمالی دارو گرفته شود.


دکتر دارایی با اشاره به اینکه با شرکت‌هایی که در نظام توزیع اخلال ایجاد کنند طبق قانون برخورد می‌شود، افزود: ما منکر بازار سیاه دارو نیستیم، اما با هر موردی که مشاهده شده است، طبق قانون برخورد کرده‌ایم.


ایران در حوزه غذا و دارو در زمره کشورهای پیشرفته جهان است


رییس سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: ایران در حوزه غذا و دارو با وجود تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا که مستقیم دست روی موضوع غذا و دارو گذاشته است، اکنون در زمره کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد و از تحریم به عنوان فرصتی برای پیشرفت در این عرصه بهره برده است.


دکتر دارایی افزود: دشمنان به دنبال ضربه زدن به نظام سلامت جامعه هستند و از سوی دیگر ما هم با اتکای به توان متخصصان داخلی بهترین عملکرد را ارائه می‌دهیم.


رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه دارو کشوری خوداتکا است و جزو معدود کشورهایی است که می‌تواند داروهایش را تولید کند اما نیازمند مواد اولیه است، افزود: هیچ کشوری حتی کشورهای غربی در تولید دارو خودکفا نیست و مواد اولیه خود را باید وارد کنند، بیشترین ماده اولیه دارویی در چین و هندوستان تولید می‌شود.


وی افزود: بر اثر تحریم‌ها به موقع نمی توانیم ارز را به کشور مبدا و فروشنده مواد اولیه دارویی اختصاص دهیم و بعضا شرکت‌های ما با واسطه پول را واریز می‌کنند، که در این شرایط تامین داروها کمی به سختی انجام می شود اما در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به  بخش‌های مختلف  حوزه سلامت کشور از جمله موضوعات غذا و دارو شده است.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *