اولین آزمایشگاه تاثیر تاسیس می شود

طرح تاسیس اولین «آزمایشگاه تاثیر» با هدف توسعه مفهومی و اجرای پروژه‌های ارزیابی تاثیر اجتماعی در دومین نشست کارگروه نوآوری اجتماعی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش ایسنا، دومین جلسه کارگروه نوآوری اجتماعی با حضور مسؤول برگزاری کارگروه‌های ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، دبیر کارگروه، اعضا و جمعی از کارشناسان و فعالان این حوزه برگزار شد.


به گفته دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی، مساله ارزیابی تاثیر به عنوان یک حلقه مفقوده در بین طرح‌‎های توسعه‌‎ای کشور محسوب می‌شود که اعضای کارگروه نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و دارند.


بر این اساس، طرح ایجاد آزمایشگاهی در این حوزه به نام آزمایشگاه تاثیر (Impact Lab)، در قالب یک آزمایشگاه حوزه علوم انسانی و با هدف ارزیابی و ارزشیابی تاثیرات واقعی، عینی و ملموس طرح‌های توسعه‌ای با اولویت طرح‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی کارشناسی کارگروه قرار گرفت. آزمایشگاهی که سعی دارد تا آنچه به عنوان تاثیرات نهایی طرح‌ها و اقدامات و همچنین سیاست‎‌های موجود را که با اولویت فازبندی طرح‌های زیست بوم فناورانه و نوآورانه و خلاقانه برجای می‌ماند، پیش از اجرایی کردن طرح های سرمایه‌گذاری ارزیابی کرده و اثربخشی نهایی آن‌ها و همچنین تاثیرات مثبت و منفی اجرایی‌سازی آنان را مورد سنجش قرار دهد.


به گفته دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی، آزمایشگاه تاثیر، نوعی از فناوری‌های نرم است که هدف آن ارزیابی پیشینی، به‌هنگام و پسینی اقداماتی و سیاست‌هایی است که هرگونه پیاده‌سازی آنها می‌تواند نتایج مثبت و یا مخربی برجای بگذارد.


وی افزود: مواردی نظیر فقدان برهه آزمایش و خطا، کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر و چالش برانگیز بودن برخی زیرساخت‌های حیاتی کشور، از جمله مواردی است که ضرورت تاسیس چنین آزمایشگاه ویژه‌ای را بیشتر کرده است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *