دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

استفاده از پولی ملی در مبادلات اقتصادی ایران و روسیه

تهران – ایرنا – معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: یکی از موضوعات کلیدی در مذاکرات امروز ایران و روسیه، همکاری‌های مالی و بانکی بود تا پرداخت‌ها بین اشخاص حقوقی و سازمان‌های دو کشور با ارزهای ملی انجام شود و در تسویه حساب‌های مالی از پلی ملی دو کشور استفاده کنیم.


به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «الکساندر نواک» در نشست هیات عالی‌رتبه اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به اینکه از وزیر نفت ایران به‌عنوان رییس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و روسیه تشکر می‌کنم، افزود: در سال جاری میلادی تماس‌های نزدیک با ایران داشتیم.


وی ادامه داد: ایران شریک مطمئن و دیرینه تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط در سطح بالای سیاسی قرار دارد و سفر رییس‌جمهوری ایران به روسیه حاکی از این امر است.


نواک تاکید کرد: در تلاشیم تا به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین همکاری‌های سیاسی عمل کنیم. 


وی با اشاره به اینکه حجم تجارت خارجی ایران روسیه در سال گذشته میلادی چهار میلیارد دلار بود، گفت: اما این کافی نیست و پاسخگوی ظرفیت‌های دو کشور نیست و باید این حجم تبادل افزایش پیدا کند.


معاون نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر اینکه امروز مسائل را به‌صورت مفصل  در همکاری‌های دو کشور بررسی کردیم، افزود: این موضوعات در زمینه فعالیت‌های بانکی، مالی، انرژی، حمل‌ونقل و کشاورزی بوده است. 


وی ادامه داد: یکی از موضوعات کلیدی همکاری‌های مالی و بانکی بود تا پرداخت‌ها بین اشخاص حقوقی و سازمان‌های دو کشور با ارزهای ملی انجام شود و در تسویه حساب‌های مالی از ارزهای ملی استفاده کنیم.


سفر هیات بانکی و اقتصادی ایران به روسیه


معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: در آینده هیاتی از  بانک مرکزی ایران و وزارت اقتصاد ایران به روسیه می‌آید تا برای عملیاتی شدن توافقات امروز اقدام کنند.


وی افزود: یکی از مسایل مهم بین دو کشور که ظرفیت بالایی دارد، ایجاد کریدور بین‌المللی شمال-جنوب است که در مذاکرات امروز شاخه غربی-شرقی و ظرفیت‌های خزر موردتوجه قرار گرفت. 


به گفته نواک، در حال حاضر حجم حمل‌ونقل بار از این مسیر ۱۵ میلیون تن است و هدف‌گذاری این است در ظرف سه تا پنج سال به ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم. 


این مقام روس ادامه داد: در بخش شرقی پروژه گرمسار – اینچه برون با وام دولتی روسیه در حال اجرا است و در بخش غربی رشت – آستارا خواهد بود که اگر اجرا شود حلقه مفقوده‌ای در این مسیر وجود نخواهد داشت.


نواک تاکید کرد: همچنین در مذاکرات امروز برای افزایش حجم جابه‌جایی بار از بنادر ایران و روسیه و افزایش حجم جابه‌جایی کانتینرها با استفاده از کشتی‌های رو – رو توافق شد.


ارائه فهرست کالاهای مورد نیاز روسیه به ایران


وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم تا حضور اپراتورهای روسیه را در بنادر جنوبی ایران تقویت کنیم، گفت: در ماه آینده کارشناسان روسیه برای بازدید از ظرفیت‌های بندری ایران دیدار خواهند کرد.


معاون نخست‌وزیر روسیه اضافه کرد: در شرایط فعلی این همکاری‌ها بسیار مهم است و صادرات دو جانبه و ترانزیت کالا از خلیج‌فارس به روسیه را تضمین کند.


وی ادامه داد: در مذاکرات امروز، فهرست کالاهایی که در روسیه به آنها نیاز داریم، را ارائه دادیم.


نواک تاکید کرد: همکاری کشاورزی را نیز بررسی کردیم؛ همچنین توافق کردیم موافقت‌نامه ایجاد منطقه تجارت آزاد بین دو کشور را سرعت بدهیم.


معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: همکاری در عرصه اتمی، سوآپ گاز و نفت و سرمایه‌گذاری در این عرصه و صادرات خدمات فنی و مهندسی را موردتوجه قرار دادیم.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *